PLANOWANE WYDARZENIA

Regularne wydarzenia:

  • Każda środa 18.30 – wykład transmitowany i zapisywany na YouTube
  • Każda ostatnia niedziela miesiąca 10.00 – Spotkanie z mnichem lub mniszką z polskim tłumaczeniem – transmisja na kanale YouTube Sasana.pl

28.04 Spotkanie online z Viveką – „Right effort” [English only]

English information below.

Fundacja Theravada i Polski Związek Wczesnego Buddyzmu chcą zaprasić wszystkich zainteresowanych na kolejne spotkanie on-line z Upāsikā Viveką. Spotkanie odbędzie się w języku angielskim.

Mowa Dhammy i sesja pytań i odpowiedzi odbędą się w niedzielę 28 kwietnia 2024 o godzinie 10.00 czasu polskiego [CEST (UTC +2)]. Spotkanie potrwa około 2 godziny.

Spotkanie odbędzie się na platformie Zoom, będzie ono nagrywane i publikowane na kanalłach YouTube Sasana.pl oraz Sunyanando. Nie trzeba włączać kamerek, prosimy też o wyłączanie mikrofonów, będzie „poczekalnia”, nie będzie hasła.

Linki:
Link do spotkania: https://us02web.zoom.us/j/84346618501

Prosimy o uprzednie zainstalowanie aplikacji Zoom i zapoznanie się z jej obsługą, do pobrania stąd: https://zoom.us/

Bio:

Upāsikā Viveka jest głęboko praktykującą dhammaczarinką, która otrzymała swoje palijskie imię od Ajahna Brahma. Jest akredytowaną zaawansowaną nauczycielką Dhammy przez Buddhist Society of Western Australia. Żyje i praktykuje przeważnie w odosobnieniu w Sanktuarium Khemavara od ponad 20 lat. Jest na 8 buddyjskich ascetycznych wskazaniach od 2009 roku. Khemavara jest sanktuarium dla dzikich zwięrząt, znajdującym się w australijskim buszu otoczonym przez parki narodowe. Viveka jest bardzo interesującą postacią, ponieważ mimo że jest osobą świecką, nie mając szansy by się wyświęcić, praktykuje z dedykacją buddyjskiej mniszki. Przed wyrzeczeniem się świata, zajmowała się profesjonalnie psychologią, specjalizując się w zdrowiu psychicznym. Była instrumentalna we wprowadzeniu i rozprzestrzenianiu w Australii „Modelu Opartego na Regeneracji”.

BASIC INFORMATION [ENG]:

Theravada Poland Foundation and Polish Early Buddhism Society would like to invite all interested for next online meeting with Upāsikā Viveka. It will be in english language only.

Dhamma talk and Q&A will take place at 28 march 2024, 10 AM Polish time [CEST (UTC+2)]. Meeting will last around 2 hours.

Meeting takes place on Zoom platform. It will be recorded and published on Sasana.pl and Sunyanando YouTube channels. You don’t have to turn on cameras, we ask you to mute your mics, there will be „waiting room”, no password.

Links:
Link to meeting: https://us02web.zoom.us/j/84346618501

We ask you to install Zoom app before the meeting, and get knowledge how to use it, you can download it here: https://zoom.us/

Bio:

Upāsikā Viveka is a deeply practicing dhammacārinī, who was given her Pali name by Ajahn Brahm. She is accredited as an advanced Dhamma teacher by the Buddhist Society of Western Australia. She has lived and practiced mostly in seclusion in Southeast Australia at Khemavara Sanctuary for over 20 years, and under the 8 precepts since 2009. Khemavara is in an isolated bush location surrounded by national parks and is a sanctuary for wild animals. Viveka is a very interesting figure because even though she is a lay person, not having had the opportunity to ordain, she practices with the dedication of a nun. Before renunciation she had a professional background in psychology, specializing in Mental Health, and was instrumental in introducing and spreading the Recovery Based Model throughout Australia.

27.04 PROWADZĘ SPOTKANIE Z THERAVADA KRAKÓW, TEMAT: „MANGALA SUTTA – O BŁOGOSŁAWIEŃSTWACH CZ. 6”

Witajcie! 🙂

W sobotę 27 kwietnia będę prowadził spotkanie z Theravada Kraków. W planie 45 minut medytacji a potem 1 godzina mowy Dhammy, po której będzie krótka sesja Q&A i wspólny chanting Mangala Sutty w pali i po polsku! 🙂 Tematem mowy Dhammy, a w sumie to sutta klasy będzie kontynuacja omawiamia Mangala Sutty. Powinno to być ostatnie spotkanie z tej serii.

Spotkanie potrwa od 10.30 do około 13.00.

Odbywa się w Krakowie, w szkole jogi „Sattva”, przy ul. Smoleńsk 22/22.

Nie trzeba się zapisywać, wystarczy przyjść.

Do zobaczenia i z mettą! 🙂

Bhante Sambodhi w Polsce i odosobnienie w Oddechowie 20-27 Maj

ENGLISH VERSION BELOW

Drodzy,

Bhante Sambodhi będzie przebywał w Polsce, praktykując i nauczając pomiędzy 13 maja a 14 lipca. Wydarzenie i pobyt mnicha organizuje wspólnota tworząca Polski Związek Wczesnego Buddyzmu we współpracy z Fundacją Theravada. Bhante Sambodhi będzie spędzał czas w chatce w Urlach, w tej samej miejscowości, w której znajduje się centrum medytacyjne Oddechowo. Właśnie w Oddechowie poprowadzi tygodniowe odosobnienie medytacyjne w terminie 20-27 maja, oraz przez cały okres jego pobytu (13.05 – 14.07) będzie nauczał 2 razy w tygodniu w każdy poniedziałek i czwartek (oprócz okresu odosobnienia). Mamy zatem dwa wydarzenia: odosobnienie medytacyjne z Bhante Sambodhi, oraz regularne nauki Dhammy w poniedziałki i czwartki. W związku z tym opiszemy poniżej obydwa te wydarzenia oddzielnie.

Nauki Bhante Sambodhi w Oddechowie w poniedziałki i czwartki:

W niemalże każdy poniedziałek i czwartek Bhante Sambodhi będzie dawał nauki w jurcie w Oddechowie. Będą odbywały się one w godzinach od 18.45 – 20.45. To idealny czas, ponieważ pociąg z Warszawy przyjeżdża na stację Urle o godzinie 18.23, a jedzie z powrotem o 21.08. Ze stacji do ośrodka Oddechowo idzie się maksymalnie 10 minut, więc każdy zdąży na pociąg. Rozkład jazdy: https://www.mazowieckie.com.pl/sites/default/files/docs/R6_60%20Warszawa-Ma%C5%82kinia%2010%20XII-31%20I.pdf

Podczas poniedziałkowych spotkań będzie bardziej nieformalna atmosfera, planowana jest sesja medytacja oraz dyskusja o Dhammie. Spotkania będą odbywały się wyłącznie w języku angielskim, bez tłumaczenia, ponieważ Bhante nie lubi nauczać z tłumaczeniem i uważa, że powinniśmy uczyć się angielskiego, czyli języka, w którym jest największy dostęp do Dhammy. Natomiast czwartkowe spotkania będą bardziej formalne, będzie na nich mowa Dhammy, medytacja i sesja pytań i odpowiedzi, i co drugie spotkanie będzie tłumaczone konsekutywnie na język polski.

Jurta w Oddechowie może pomieścić około 40 osób, więc mamy nadzieję, że wystarczy miejsca dla wszystkich zainteresowanych.

Spotkania w Jurcie są darmowe, wystawione będą puszki na darowizny dla chętnych.

Dokładny plan wszystkich wydarzeń:

13 maj – Bhante Sambodhi przyjeżdża do Polski.

16 maj (czwartek) – Spotkanie w jurcie: mowa Dhammy, medytacja, Q&A [POL]

20-27 maj – Odosobnienie w Oddechowie [ENG] (informacje poniżej)

30 maj (czwartek) – Spotkanie w jurcie: mowa Dhammy, medytacja, Q&A [ENG]

3 czerwiec (poniedziałek) – Spotkanie w jurcie: medytacja, dyskusja o Dhammie [ENG]

6 czerwiec (czwartek) – Spotkanie w jurcie: mowa Dhammy, medytacja, Q&A [POL]

10 czerwiec (poniedziałek) – Spotkanie w jurcie: medytacja, dyskusja o Dhammie [ENG]

13 czerwiec (czwartek) – Spotkanie w jurcie: mowa Dhammy, medytacja, Q&A [ENG]

17 czerwiec (poniedziałek) – Spotkanie w jurcie: medytacja, dyskusja o Dhammie [ENG]

20 czerwiec (czwartek) – Spotkanie w jurcie: mowa Dhammy, medytacja, Q&A [POL]

24 czerwiec (poniedziałek) – Spotkanie w jurcie: medytacja, dyskusja o Dhammie [ENG]

27 czerwiec (czwartek) – Spotkanie w jurcie: mowa Dhammy, medytacja, Q&A [ENG]

1 lipca (poniedziałek) – Spotkanie w jurcie: medytacja, dyskusja o Dhammie [ENG]

8 lipca (poniedziałek) – Spotkanie w jurcie: medytacja, dyskusja o Dhammie [ENG]

11 lipca (czwartek)  – Spotkanie w jurcie: mowa Dhammy, medytacja, Q&A [POL]

14 lipca (niedziela) – Bhante Sambodhi wraca do Czech.

Uwaga: Bhante będzie chciał dwa razy pójść na Tudong, w związku z tym mogą być odwołane niektóre ze spotkań. Będziemy o tym informować na bieżąco, gdyż zależy to od pogody.

Odosobnienie w Oddechowie:

Odosobnienie w Oddechowie z Bhante Sambodhim odbędzie się od 20 do 27 maja i będzie przeprowadzone w języku angielskim. Oto opis wydarzenia przygotowany przez samego Bhante Sambodhiego:

Pięć mocy umysłu

Kultywowanie umiejętności rozwijania niezbędnych cech umysłu w harmonii z własną „naturą” i we wzajemnej równowadze.

Podstawowa zasada duchowej ścieżki Buddhy do wewnętrznej wolności jest dość prosta i opiera się w dużej mierze na umiejętnym kultywowaniu pięciu mocy umysłowych: saddhā (wiara), vīriya (energia), sati (uważność), samādhi (skupienie) i paññā (mądrość).

Na tym odosobnieniu medytacyjnym skupimy się na zdobywaniu i uczeniu się różnych umiejętności, zręcznych środków i trików, które mogą pomóc nam uczynić proces rozwoju tych zdolności tak organicznym i płynnym, jak to tylko możliwe.

Zalecane przygotowanie do kursu:

Jako przygotowanie do kursu, aby uczynić swój umysł bardziej otwartym i plastycznym, zalecamy przyjęcie następujących dwóch podstawowych praktyk oraz zabawne i twórcze eksperymentowanie z dwoma dodatkowymi praktykami przez resztę czasu przed kursem, jako część „stopniowego treningu” Buddhy:

    PRAKTYKI PODSTAWOWE

1. Dāna (dawanie): staraj się dawać coś komuś każdego dnia. Może to być nawet tak niewiele jak uśmiech, słowa zachęty lub pomocna dłoń.  Oczywiście materialne ofiary dla potrzebujących są również w porządku.

2. Sīla (cnota): staraj się konsekwentnie przestrzegać podstawowych pięciu wskazań, tj: 

(a) nie odbieranie życia ani nie krzywdzenie żadnych żywych istot (tak, nie zabijamy też komarów i innych owadów : )), 

(b) nie brać tego, co nie jest dane, 

(c) powstrzymywanie się od wszelkich niewłaściwych zachowań w sprawach seksualnych, 

(d) unikanie wszelkiego rodzaju niewłaściwej mowy, to znaczy: kłamstwa, szorstkiej lub raniącej mowy oraz dzielącej mowy.

(e) unikanie picia alkoholu lub zażywania narkotyków, które powodują nieuwagę.

    DODATKOWE PRAKTYKI

1. Indriya-samvara (powściągliwość zmysłów): staraj się być bardziej świadomy tego, gdzie kierujesz swoją uwagę i wysiłek. Od czasu do czasu eksperymentuj z mówieniem NIE swojej tendencji do kierowania uwagi w miejsca, które wiesz, że są związane ze zmysłowym pożądaniem i obserwuj, jaki wpływ ma to na twój umysł i serce (ogólne dobre samopoczucie). 

2. Sati-Sampajjañña (uważność i przejrzyste pojmowanie) i sammā-vāyāma (właściwy wysiłek): kiedy tylko sobie przypomnisz, spróbuj twórczo eksperymentować z wykonywaniem zwykłych codziennych czynności, będąc w pełni świadomym tego, co robisz, ze spokojnym umysłem. Jednocześnie jednak rób to w taki sposób, aby nikt wokół ciebie tego nie zauważył i aby nie przeszkadzało to w wykonywaniu danego zadania.

Plan dnia:

Plan dnia jest podany w celach orientacyjnych i informujących. Wszystkie zajęcia są dobrowolne.

Dzień pierwszy (20 Maja):

Uczestnicy mogą przyjeżdżać do ośrodka najwcześniej od godziny 15.00

17:30 Kolacja

19:00 Spotkanie powitalne w sali medytacyjnej (przywitanie, informacje organizacyjne, wprowadzająca mowa Dhammy)

20:00 Prowadzona medytacja siedząca

21:00 Odpoczynek

Plan standardowego dnia (21-26 maja): 

5:00  Pobudka, higiena osobista, kawa, herbata, indywidualna medytacja chodzona

6:00  Krótka recytacja (chanting), prowadzona grupowa medytacja siedząca

7:00  Śniadanie, czas wolny w ciszy

8:30  Medytacja siedząca

9:30  Medytacja chodzona

10:30 Medytacja siedząca

11:30 Obiad, odpoczynek, uważny indywidualny spacer po terenie ośrodka/okolicy

13:30  Medytacja chodzona

14:30  Prowadzona medytacja siedząca

15:30  Medytacja chodzona 

16:30  Medytacja siedząca

17:15  Czas herbaty i innych dozwolonych produktów do jedzenia/picia (jak np. soki, czekolada), odpoczynek, czas wolny w ciszy (uważny szybki spacer, uważna praktyka jogi itp., według własnego wyboru)

19:00  Wieczorne recytacje (chanting), mowa Dhammy, sesja pytań i odpowiedzi

20:30  Medytacja siedząca lub chodzona według własnych preferencji

21:00 – 22:00  Udanie się na spoczynek

Dzień ostatni (27 maja):

5:00  Pobudka, higiena osobista, kawa, herbata, indywidualna medytacja chodzona

6:00  Krótka recytacja (chanting), prowadzona grupowa medytacja siedząca

7:00  Śniadanie, czas wolny w ciszy

8:30  Medytacja siedząca

9:30  Medytacja chodzona

10.00 Podsumowujące spotkanie w sali medytacyjnej

11:30 Obiad

Po obiedzie pakujemy się i wyjeżdżamy

Indywidualne spotkania z nauczycielem będą odbywać się podczas sesji na medytację chodzoną, tak by każdy uczestnik miał okazję otrzymać nauki i instrukcje dostrojone do jego/jej konkretnej sytuacji.

Podczas całego odosobnienia należy starać się utrzymywać szlachetną ciszę, czyli nie witamy się o poranku, nie rozmawiamy etc., jedyną dozwoloną mową jest ta podczas indywidualnych konsultacji z nauczycielem oraz podczas sesji pytań i odpowiedzi.

Dodatkowo uczestnicy odosobnienia zobowiązują się przestrzegać 8 wskazań, czyli:

  1. Zobowiązuję się przestrzegać wskazania  powstrzymywania się od odbierania życia.
  2. Zobowiązuję się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od brania tego co nie jest dane.
  3. Zobowiązuję się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od aktywności seksualnej.
  4. Zobowiązuję się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od fałszywej i krzywdzącej mowy .
  5. Zobowiązuję się przestrzegać wskazania, powstrzymywać się od spożywania alkoholu i zażywania narkotyków, które prowadzą do nieuwagi.
  6. Zobowiązuję się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od jedzenia w nieodpowiednim czasie (tj. po południu).
  7. Zobowiązuję się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od tańca, śpiewu, muzyki, oglądania przedstawień, noszenia biżuterii, używania perfum i upiększania ciała kosmetykami.
  8. Zobowiązuję się przestrzegać wskazania powstrzymywania się od spania w wysokich i luksusowych łożach (na odosobnieniu będą zapewnione właściwe, normalne łóżka).

Informacje praktyczne:

Odosobnienie odbędzie się w ośrodku Oddechowo, prawdopodobnie najwyższej klasy ośrodku medytacyjnym w Polsce.

Pobyt w Oddechowie podczas kursu pokrywają uczestnicy i wynosi on 260 zł/dobę. Znaczy to, że całe odosobnienie kosztuje 1820 zł. W związku w powyższym Fundacja Theravada zobowiązała się pomóc osobom w trudnej sytuacji finansowej:

„Jeśli potrzebujesz wsparcia finansowego, jesteś w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, a udział w Odosobnieniu może znacząco wpłynąć na jakość Twojego życia – zaznacz w ankiecie prośbę o dofinansowanie. Fundacja Theravada wspiera osoby potrzebujące pomocy finansowej, w trudnej sytuacji życiowej i materialnej. W wybranych przypadkach będzie pokrywała część kosztów związanych z Odosobnieniem”.

Fundacja Theravada zgodziła się pokryć 25% kosztu każdej osobie, która zaznaczy to pole w kwestionariuszu. Znaczy to, że pokryje 445 zł kosztu, czyli pozostanie do zapłacenia 1365. Całe odosobnienie jest organizowane przez wolontariuszy. Dla chętnych którzy chcą wesprzeć działania organizatorów, będą puszki na darowizny.

Na odosobnieniu, zgodnie z życzeniem Bhante Sambodhiego, istnieje maksymalna ilość uczestników i wynosi 30 osób. Uczestnictwo w odosobnieniu zależeć będzie od pierwszeństwa zgłoszenia, ale także uzależnione będzie od odpowiedzi w kwestionariuszu. Organizatorzy i Bhante Sambodhi zastrzegają sobie prawo do  ostatecznego wyboru uczestników odosobnienia.

Wszystkie osoby będą mieszkać w domkach w Oddechowie. Planowane są dwa wegańskie posiłki dziennie (śniadanie i obiad), a wieczorem herbata i „dozwolone pokarmy”, takie jak czekolada, soki.

Co zabrać na odosobnienie:

– Ubrania na 7 dni – Ubranie powinno być proste, wygodne i ciepłe. Zalecamy nie zabieranie ze sobą strojów zbyt obcisłych, przezroczystych, skąpych czy w jakikolwiek sposób zwracających uwagę innych uczestników. 

– Podstawowe środki higieny osobistej.

– Stopery do uszu dla osób mających problemy z zasypianiem.

– Poduszki i wałki do medytacji są na miejscu. Można wziąć własne 

Czego nie brać na odosobnienie:

– Laptopów, książek, niepotrzebnych sprzętów elektronicznych etc.

– Nie trzeba brać własnej pościeli i ręczników.

– Środków psychoaktywnych.

– Telefon najlepiej mieć w trybie samolotowym przez całe odosobnienie.

Zapisy na odosobnienie:

By zgłosić się odosobnienie, wypełnij ten formularz: https://forms.gle/T9FjMNJEKFNXj6fB8 

Zgłoszenia przyjmujemy do 21 kwietnia. Otrzymacie informację zwrotną, czy zostaliście zapisani. Jeżeli tak, dostaniecie wszystkie niezbędne dodatkowe informacje, również o wpłaceniu zaliczki.

Gdybyście mieli jakiekolwiek pytania, na które odpowiedzi nie możecie znaleźć w powyższym tekście, piszcie na theravada.odosobnienia@gmail.com

Przypominamy, że na wydarzenia w jurcie nie trzeba się zapisywać! Po prostu przyjedźcie.

Biografia Bhante Sambodhi:

Czcigodny Sambodhi urodził się w połowie lat sześćdziesiątych w jednym z najbardziej zlaicyzowanych krajów na świecie, który wtedy nazywany był Czechosłowacją, a obecnie Republiką Czeską. Wychowany jako ateista, od wczesnych lat bardzo interesował się „twardą” nauką, skończył jako absolwent studiów z matematyki i fizyki.

Następnie podjął studia podyplomowe w dziedzinie „miękkiej” nauki, psychologii, które doprowadziły go w 1992 roku do zetknięcia się z medytacją buddyjską. Wtedy porzucił psychologię i przez sześć lat pracował jako dziennikarz, tłumacz i redaktor w wydawnictwie, jednocześnie podążając ścieżką Dhammy Buddhy jako świecki praktykujący. W 1995 r. po raz pierwszy udał się do Birmy, gdzie tymczasowo wyświęcił się na mnicha, by przez 10 miesięcy praktykować medytację vipassany w ośrodku medytacyjnym w tradycji Mahasiego Sayadawa w Yangon.

Jego późniejsze święcenia na bhikkhu miały miejsce w 2000 roku w leśnym klasztorze Pa Auk’a na południu Birmy, gdzie przez dwa lata przeszedł intensywny trening medytacji samathy. Następnie przeniósł się na Sri Lankę, gdzie spędził z przerwami 12 lat, będąc głównie związany z leśną tradycją Galduwy. Kilka z tych lat spędził w samotności, w prostych odludnych chatkach, w rejonie Lagalla.

Poza powiązaniami z zarówno birmańską jak i syngaleską tradycją, spędził również sporo czasu w klasztorach na Zachodzie z linii Luang Por Chah, gdzie odniósł ogromne korzyści z zaczerpniętych tam nauk.


Dear all,

Bhante Sambodhi will be staying in Poland, practicing and teaching between 13th of May and 14th of July. The whole event is organized by a community forming Polish Early Buddhism Society in cooperation with Theravada Foundation. Bhante Sambodhi will be spending time in a hut in Urle, in the same locality as „Oddechowo” meditation center. In Oddechowo Bhante will lead a week long meditation retreat, from 20-27 of May. Two times a week, every Monday and Thursday he will give additional teachings in a yurt (except the days when retreat will be held – more info below). So we have two events taking place: meditation retreat with Bhante Sambodhi, and regular Dhamma teachings on Mondays and Thursday. Because of that, we will describe them separately below. 

Bhante Sambodhi’s Dhamma teachings in Oddechowo on Mondays and Thursdays:

Every Monday and Thursday Bhante Sambodhi will be offering teachings in a yurt in Oddechowo. They will be taking place at 6.45PM to 8.45 PM Polish time (CEST (UTC +2). The timing is correlated with the local train schedule, because there is a train from Warsaw to Urle which arrives in Urle at 6.23 PM, and goes back to Warsaw from Urle at 9.08 PM. A walk from Urle station to Oddechowo takes approximately 10 minutes max, so everyone should be on time for the train. https://www.mazowieckie.com.pl/sites/default/files/docs/R6_60%20Warszawa-Ma%C5%82kinia%2010%20XII-31%20I.pdf

Monday meetings will be more informal, with meditation and Dhamma discussion. They will be only in English, without translation, because Bhante doesn’t like to teach with translation.. Thursday meetings will be more formal, with Dhamma talks, guided meditation and Q&A session. Every second of these will be translated consecutively into Polish language.

Yurt in Oddechowo can accommodate 40 people, so we hope there will be space for everyone interested..

Meetings in yurt are free, there will be a possibility to give dāna donation for those who want to practice generosity. 

A detailed plan of all the events:

13 May monday – Bhante arrives in Warsaw – we drive him to his hut in Urle
16 May thursday – Meeting in yurt – Dhamma talk, meditation, Q&A [ POL translation ]
20-27 May – Retreat in Oddechowo [ ENG ]
30 May thursday – Meeting in yurt – Dhamma talk, meditation, Q&A [ ENG ]
3 June monday – Meeting in yurt – meditation, Dhamma discussion [ ENG ]
6 June thursday – Meeting in yurt – Dhamma talk, meditation, Q&A [ POL translation ]
10 June monday – Meeting in yurt  – meditation, Dhamma discussion [ ENG ]
13 June thursday – Meeting in yurt – Dhamma talk, meditation, Q&A [ ENG ]
17 June monday – Meeting in yurt  – meditation, Dhamma discussion [ ENG ]
20 June thursday – Meeting in yurt – Dhamma talk, meditation, Q&A [ POL translation ]
24 June monday – Meeting in yurt  – meditation, Dhamma discussion [ ENG ]
27 June thursday – Meeting in yurt – Dhamma talk, meditation, Q&A [ ENG ]
1 July monday – Meeting in yurt  – meditation, Dhamma discussion [ ENG ]
8 July monday – Meeting in yurt  – meditation, Dhamma discussion [ ENG ]
11 July thursday – Meeting in yurt – Dhamma talk, meditation, Q&A [ POL translation ]
14 July sunday – Bhante goes back to Czech Republic

Note: Bhante will be going twice for Tudong, so then 2 of these yurt events could be canceled. But because it depends on the weather, we will keep you posted.

Retreat in Oddechowo:

Retreat in Oddechowo with Bhante Sambodhi will take place on 20-27 May. It will be conducted only in the English language. Below is the event description prepared by Bhante himself:

Five mind’s powers

Cultivating skills in growing the essential qualities of the mind in harmony with one’s „nature” and in balance with each other.

The basic principle of the Buddha’s spiritual path to inner freedom is fairly simple and it rests largely on skillful cultivation of the five mental faculties of saddhā, vīriya, sati, samādhi and paññā. In this meditation course we will focus on acquiring and learning various skills and skillful means and tricks that can help us to make the process of growth of these faculties as organic and smooth as possible.

Recommended preparation:

As a preparation for the course to make one’s mind more receptive and malleable, we recommend to adopt the following  two basic practices and to playfully and creatively experiment with two additional practices for the rest of the time before the course, as a part of the Buddha’s „gradual training”:

    BASIC PRACTICES

1. Dāna (giving): try to give something to someone every day. It can be even as little as a smile, words of encouragement or helping hand.  Of course material offerings to those in need are also all right.

2. Sīla (virtue): try to keep the basic five precepts consistently, that is: 

(a) not taking life or harming any living beings (yes, don’t kill mosquitoes and other insects as well : )), 

(b) not taking what is not given, 

(c) refraining from any misconduct in sexual matters, 

(d) avoiding any kind of wrong speech, that is: no lying, no harsh or hurting speech, no divisive speech, 

(e) avoid drinking alcohol or taking drugs that cause heedlessness.

    ADDITIONAL PRACTICES

1. Indriya-samvara (sense restraint): try to be more aware of where you place your attention and effort. From time to time experiment with saying NO to a tendency to go with your attention to a place which you know is associated with sensual desire and observe what kind of effect it has on your mind and heart (general feeling of well-being). 

2. Sati-Sampajjañña (mindfulness & clear awareness) and sammā-vāyāma (right effort): whenever you remember, try to creatively experiment with performing your usual daily activities while being fully aware of what you are doing, with a quiet mind. At the same time, however, do it in such a way that nobody around you notices and that it does not interfere with the performance of the task in hand. 

Day schedules:

The schedule is a suggestion. No activities are obligatory.

First/arrival day (20th May):

You may start coming to the center from 15.00

17:30 Supper

19:00 Introduction meeting in the meditation hall (organizational instructions, welcome, initial Dhammatalk)

20:00 Guided sitting meditation

21:00 Sleep

Standard day schedule (21-26th May):

5:00  Wake-up, personal hygiene, tea or coffee, individual walking meditation

6:00  Brief chanting, group sitting meditation with guidance

7:00  Breakfast, personal time in silence

8:30  Sitting meditation

9:30  Walking meditation

10:30 Sitting meditation

11:30 Lunch, rest, mindful individual walk around the area

13:30  Walking meditation

14:30  Sitting meditation with guidance

15:30  Walking meditation

16:30  Sitting meditation  

17:15  Tea time with refreshments, rest, personal time in silence (mindful swift walk, mindful yoga etc according to one’s choice)

19:00  Evening chanting, Dhamma talk, Q&A session

20:30  Sitting or walking meditation according to one’s preference

21:00 – 22:00  Lying down to sleep

Last/departure day (27th May):

5:00  Wake-up, personal hygiene, tea or coffee, individual walking meditation

6:00  Brief chanting, group sitting meditation with guidance

7:00  Breakfast, personal time in silence

8:30  Sitting meditation

9:30  Walking meditation

10:00 Concluding meeting in the meditation hall

11:30 Lunch

After lunch we pack our things and we depart.

Individual interviews will be conducted during walking meditation sessions so that every participant will have the opportunity to receive a fine-tuned individual instruction every other day.

Throughout the entire retreat the noble silence should be maintained, no exchange of greetings in the mornings, no chatting etc. The only speech allowable is to the teacher during interviews and Q&A sessions.

Additionally, people on the retreat are obligated to keep 8 precepts, which are:

  1. I undertake to observe the rule of abstinence from taking life.
  2. I undertake to observe the rule of abstinence from taking what is not given.
  3. I undertake to observe the rule of abstinence from unchastity.
  4. I undertake to observe the rule of abstinence from false and harsh speech.
  5. I undertake to observe the rule of abstinence from alcohol and intoxicants which cause a careless frame of mind.
  6. I undertake to observe the rule of abstinence from taking food at the wrong time (after noon).
  7. I undertake to observe the rule of abstinence from dancing, music, visiting shows, flowers, make-up, the wearing of ornaments and decorations.
  8. I undertake to observe the rule of abstinence from a tall, high sleeping place (on retreat there will be normal beds).

Practical information:

Retreat will take place in Oddechowo center, which is probably highest quality meditation retreat centre in Poland.

Stay in Oddechowo is to be financially covered by the participants. It is 260 PLN for a night, which means the whole retreat is 1820 PLN. Because of that, Theravada Foundation has obliged to support those in difficult financial situation:

„If you need financial support, or you are in a difficult life period or financial hardship, and participation in the retreat can significantly improve the quality of your life – choose in the questionnaire that you ask for financial support. Theravada Foundation supports people that need material help that are in difficult life circumstances.”

Theravada Foundation has agreed to cover 25% of cost to every person, who will mark this field in the questionnaire. It means it will cover 445 PLN of the cost, which means there will be 1365 PLN left to pay. Whole event is organized by volunteers. For those who want to support the organizers, there will be boxes for donations.

Retreat has a limit of 30 people, which was Bhante’s request. Participation in the retreat will depend on priority of application, but will also depend on answers to the questionnaire. The organizers and Bhante Sambodhi reserve the right to make the final selection of retreat participants.

All participants will be living in huts in Oddechowo. There will be 2 vegan meals a day (breakfast and lunch). In the evening there will be tea time with „allowables”, such as chocolate.

What to take for the retreat:

  • Clothing for 7 days.  Please take such clothes that are not exposing sexual aspects of the body. It is worth it to take warm clothes too.
  • Basic things for personal hygiene.
  • Earbuds for those who have trouble sleeping.
  • As for meditation cushions – there are already many on the spot. But if you want to take yours, please don’t hesitate.

What to not take for the retreat:

– laptops, books, unnecessary electronic devices etc. Less is more.

– You don’t have to take your beddings or towels, they are already in the center.

– Psychoactives drugs, etc.

– As for the phone, it is best to have it in airplane mode during the retreat.

Registration for the retreat:

To apply for the retreat, please fill this questionnaire: https://forms.gle/T9FjMNJEKFNXj6fB8 

The registration will be open until 21 April. You will get a reply from us if your application was successful or not. If yes, you will get all necessary additional information, including one on advance payment.

If you have any questions that you cannot find answer for in the above text, please write to: theravada.odosobnienia@gmail.com

We remind you that events in yurt don’t need any registration. Just come!

Bhante Sambodhi biography:

Ven. Sambodhi was born in the mid sixties in what was then known as Czechoslovakia and what is now the Czech Republic, one of the most irreligious countries in the world. Raised as an atheist with an initial strong bend toward “hard” science, he eventually ended up graduating in maths and physics.

The subsequent postgraduate study of psychology, a „soft” science, led him to encounter buddhist meditation for the first time in 1992. He then abandoned psychology and worked as a journalist, a translator and a publishing house editor for six years, while pursuing the Buddha’s path of the Dhamma as a lay practitioner. In 1995 though, he went to Burma for the first time and for 10 months practised vipassana meditation in Mahasi Meditation Centre in Yangon, while being temporarily ordained as a monk.

His subsequent ordination as a bhikkhu took place in 2000 in Pa Auk forest monastery in Lower Burma where he underwent intense training in samatha meditation for 2 years. He then moved to Sri Lanka where he spent – on and off – 12 years and was mostly associated with the forest tradition of Galduwa. A few of those years were also spent in solitude, in simple solitary huts in the area called Laggala (see photos via links below).

Besides association with both Burmese and Sri Lankan traditions, he also spent considerable time in Western monasteries of Luang Por Chah lineage, where he benefited tremendously from their teachings.

24.03 Meeting with Bhante Sambodhi [ENG]

Wydarzenie ma opis zarówno po polsku jak i po angielsku, angielski poniżej / event has description both in polish and english, english below:

PODSTAWOWE INFORMACJE [POL]

Fundacja Theravada i Polski Związek Wczesnego Buddyzmu chcą zaprasić wszystkich zainteresowanych na kolejne spotkanie on-line z Bhante Sambodhi – mnichem o ponad 20 letnim „stażu”, czyli tzw. Maha-Thero. 🙂

Zgodnie z jego zaleceniem, uważamy, że warto by robić też spotkania jedynie w języku angielskim, by nie musiały być wszystkie tłumaczone na żywo.

Mowa Dhammy i praktyka medytacji odbędą się w niedzielę 24 marca 2024 o godzinie 19.00 czasu polskiego [CET (UTC +1)]. Spotkanie potrwa około 2 godziny.

Zarówno medytacja, mowa Dhammy i sesja Q&A będą odbywać się w jęzku angielskim. Spotkanie odbędzie się na platformie Zoom, będzie ono nagrywane i publikowane na kanale YouTube Sasany. Nie trzeba włączać kamerek, prosimy też o wyłączanie mikrofonów, będzie „poczekalnia”, nie będzie hasła.

Linki:
Link do spotkania: https://us02web.zoom.us/j/84346618501

Prosimy o uprzednie zainstalowanie aplikacji Zoom i zapoznanie się z jej obsługą, do pobrania stąd: https://zoom.us/

BASIC INFORMATION [ENG]:

Theravada Poland Foundation and Polish Early Buddhism Society would like to invite all interested for next online meeting with Bhante Sambodhi – buddhist monk with more than 20 Vassa, a Maha-Thero. 🙂

Following his advice, we are organising event in english, without live consecutive polish translation. Because of that, we invite people from all over the world to join if they like! 🙂

Dhamma talk and guided meditation will take place at 24 march 2024, 7 PM Polish time [CET (UTC+1)]. Meeting will last around 2 hours.

Guided meditation, dhamma talk and Q&A session will be in english language. Meeting takes place on Zoom platform. It will be recorded and published on sasana.pl YouTube channel. You don’t have to turn on cameras, we ask you to mute your mics, there will be „waiting room”, no password.

Links:
Link to meeting: https://us02web.zoom.us/j/84346618501

We ask you to install Zoom app before the meeting, and get knowledge how to use it, you can download it here: https://zoom.us/

BIOGRAFIA [POL]:

Bhikkhu Sambodhi

Czcigodny Sambodhi urodził się w połowie lat sześćdziesiątych w jednym z najbardziej niereligijnych krajów na świecie, który wtedy nazywany był Czechosłowacją, a teraz Czeską Republiką. Wychowany jako ateista z silną inklinacją ku „twardej” nauce, skończył jako absolwent studiów matematyki i fizyki.

Następnie podjął podyplomowe studia z psychologii, bardziej „miękkiej” nauki, które po raz pierwszy w 1992 roku doprowadziły go do spotkania z medytacją buddyjską. Wtedy porzucił psychologię i przez sześć lat podążał buddyjską ścieżką Dhammy jako osoba świecka, pracując w tym czasie jako dziennikarz, tłumacz oraz redaktor w wydawnicwie. W 1995 roku wyruszył po raz pierwszy do Birmy, gdzie był tymczasowo wyświęcony na mnicha, by przez 10 miesięcy praktykować medytację vipassana w Centrum Medytacyjnym Mahasi w Yangon.

Jego późniejsze święcenia na bhikkhu miały miejsce w 2000 roku w leśnym klasztorze Pa Auk’a w Dolnej Birmie, gdzie przeszedł dwuletni intensywny trening w medytacji samatha. Następnie przeniósł się do Sri Lanki, gdzie spędził z przerwami 12 lat, będąc przede wszystkim związanym z leśną tradycją Galduwy. Kilka z tych lat spędził w samotności, w prostych odosobnionych chatkach, w obszarze nazywanym Lagalla (możecie zobaczyć zdjęcia w linkach poniżej).

Poza powiązaniami z zarówno Birmańską jak i Sri Lankowską tradycją, spędził również sporo czasu w Zachodnich klasztorach z linii Luang Por Chah’a, gdzie odniósł ogromne korzyści z zaczerpniętych tam nauk.

BIOGRAPHY [ENG]:

Ven. Sambodhi was born in the mid sixties in what was then known as Czechoslovakia and what is now the Czech Republic, one the most irreligious countries in the world. Raised as an atheist with an initial strong bend toward “hard” science, he eventually ended up graduating in math and physics.

The subsequent postgraduate study of psychology, a „soft” science, led him to encounter buddhist meditation for the first time in 1992. He then abandoned psychology and worked as a journalist, a translator and a publishing house editor for six years, while pursuing the Buddha’s path of the Dhamma as a lay practitioner. In 1995 though, he went to Burma for the first time and for 10 months practised vipassana meditation in Mahasi Meditation Centre in Yangon, while being temporarily ordained as a monk.

His subsequent ordination as a bhikkhu took place in 2000 in Pa Auk forest monastery in Lower Burma where he underwent intense training in samatha meditation for 2 years. He then moved to Sri Lanka where he spent – on and off – 12 years and was mostly associated with the forest tradition of Galduwa. A few of those years were also spent in solitude, in simple solitary huts in the area called Laggala (see photos via links below).

Besides association with both Burmese and Sri Lankan traditions, he also spent considerable time in Western monasteries of Luang Por Chah lineage, where he benefited tremendously from their teachings.