Sutty o 4 rodzajach praktyki: bolesnej, przyjemnej, powolnej i szybkiej. Jedne z najwa偶niejszych sutt dla mnie :)

Bodhisatta podczas ascetycznego okresu (bolesna praktyka z sutty nie r贸wna si臋 ekstremalnej ascezie jak膮 wtedy Gotama praktykowa艂!) oraz Bodhisatta jako dziecko pierwszy raz do艣wiadczaj膮cy d偶hany.

Witajcie! Dzisiaj mam dla Was t艂umaczenie 4 powi膮zanych ze sob膮 sutt, kt贸re s膮 jednymi z najwa偶niejszych dla mnie. Omawiaj膮 one kwesti臋 bolesnej i przyjemnej praktyki. Najbardziej wa偶ne dla mnie jest zestawienie AN4.163 oraz AN4.166, gdzie z jednej strony Budda m贸wi 偶e przyjemna praktyka to ta opieraj膮ca si臋 bardziej na d偶hanach, ni偶 na kontemplacji cierpienia w ciele i w 艣wiecie. W AN4.166 natomiast, sam Budda m贸wi 偶e przyjemna praktyka jest lepsza od tej bolesnej.

Warto tutaj doda膰, 偶e kontemplacje cia艂a, jedzenia, 艣mierci, anicca, dukkha, anatta – praktykuje si臋 r贸wnie偶 na przyjemnej 艣cie偶ce. Jest to raczej kwestia proporcji i sposobu wchodzenia w samadhi. Ka偶da 艣cie偶ka buddyjska zawiera bowiem zar贸wno samma sati (satipatthana) czyli kontemplacje, jak i samma samadhi – czyli d偶hany. Jest jednak r贸偶nica pomi臋dzy wchodzeniem w samadhi poprzez kultywacj臋 przyjemnych duchowych stan贸w (jak g艂臋boka samatha czy metta), a odpuszczanie wszystkiego bazuj膮c na kontemplacji cierpienia, totalnym wyrzeczeniu i r贸wnowadze umys艂u. Ja osobi艣cie jestem zwolennikiem „przyjemnej” 艣cie偶ki, i dlatego te sutty s膮 dla mnie takie wa偶ne. Here we go:

AN4.161: https://suttacentral.net/an4.161/en/sujato

Mnisi, s膮 cztery rodzaje praktyki. Jakie cztery?

Bolesna praktyka z powolnym wgl膮dem,

Bolesna praktyka z szybkim wgl膮dem,

Przyjmena praktyka z powolnym wgl膮dem,

Przyjemna praktyka z szybkim wgl膮dem.

Oto cztery rodzaje praktyki.

AN4.162: https://suttacentral.net/an4.162/en/sujato

Mnisi, s膮 cztery rodzaje praktyki. Jakie cztery?

Bolesna praktyka z powolnym wgl膮dem,

Bolesna praktyka z szybkim wgl膮dem,

Przyjmena praktyka z powolnym wgl膮dem,

Przyjemna praktyka z szybkim wgl膮dem.

I jaka jest bolesna praktyka z powolnym wgl膮dem? To kiedy kto艣 zwyczajnie jest pe艂en przenikliwej zach艂anno艣ci, nienawi艣ci i niewiedzy. Cz臋sto czuj膮 b贸l kt贸re przynosz膮 zach艂anno艣膰, nienawi艣膰 i niewiedza. Jednocze艣nie te pi臋膰 cech manifestuj膮 si臋 u nich s艂abo: wiara, energia, 艣wiadomo艣膰, samadhi i m膮dro艣膰. Ze wzgl臋du na to, powolnie osi膮gaj膮 warunki potrzebne do zako艅czenia nieczysto艣ci w tym 偶yciu. To si臋 nazywa bolesn膮 praktyk膮 z powolnym wgl膮dem.

I jaka jest bolesna praktyka z szybkim wgl膮dem? To kiedy kto艣 zwyczajnie jest pe艂en przenikliwej zach艂anno艣ci, nienawi艣ci i niewiedzy. Cz臋sto czuj膮 b贸l kt贸re przynosz膮 zach艂anno艣膰, nienawi艣膰 i niewiedza. Jednocze艣nie te pie膰 cech manifestuj膮 si臋 u nich silnie: wiara, energia, 艣wiadomo艣膰, samadhi i m膮dro艣膰. Ze wzgl臋du na to, szybko osi膮gaj膮 warunki potrzebne do zako艅czenia nieczysto艣ci w tym 偶yciu. To si臋 nazywa bolesn膮 praktyk膮 z szybkim wgl膮dem.

I jaka jest przyjemna praktyka z powolnym wgl膮dem? To kiedy kto艣 nie jest zwyczajnie pe艂en przenikliwej zach艂anno艣ci, nienawi艣ci i niewiedzy. Rzadko czuj膮 b贸l kt贸re przynosz膮 zach艂anno艣膰, nienawi艣膰 i niewiedza. Jednakowo偶 te pi臋膰 cech manifestuj膮 si臋 u nich s艂abo: wiara, energia, 艣wiadomo艣膰, samadhi i m膮dro艣膰. Ze wzgl臋du na to, powolnie osi膮gaj膮 warunki potrzebne do zako艅czenia nieczysto艣ci w tym 偶yciu. To si臋 nazywa przyjemn膮 praktyk膮 z powolnym wgl膮dem.

I jaka jest przyjemna praktyka z szybkim wgl膮dem? To kiedy kto艣 nie jest zwyczajnie pe艂en przenikliwej zach艂anno艣ci, nienawi艣ci i niewiedzy. Rzadko czuj膮 b贸l kt贸re przynosz膮 zach艂anno艣膰, nienawi艣膰 i niewiedza. Jednocze艣nie te pi臋膰 cech manifestuj膮 si臋 u nich silnie: wiara, energia, 艣wiadomo艣膰, samadhi i m膮dro艣膰. Ze wzgl臋du na to, szybko osi膮gaj膮 warunki potrzebne do zako艅czenia nieczysto艣ci w tym 偶yciu. To si臋 nazywa przyjemn膮 praktyk膮 z szybkim wgl膮dem.

Oto cztery rodzaje praktyki.

AN4.163: https://suttacentral.net/an4.163/en/sujato

Mnisi, s膮 cztery rodzaje praktyki. Jakie cztery?

Bolesna praktyka z powolnym wgl膮dem,

Bolesna praktyka z szybkim wgl膮dem,

Przyjmena praktyka z powolnym wgl膮dem,

Przyjemna praktyka z szybkim wgl膮dem.

I jaka jest bolesna praktyka z powolnym wgl膮dem? To kiedy mnich medytuje obserwuj膮c brzydot臋 cia艂a, postrzega obrzydliwo艣膰 od偶ywiania, postrzega brak satysfakcji wzgl臋dem ca艂ego 艣wiata, obserwuje nietrwa艂o艣膰 i przemijalno艣膰 wszelkich uwarunkowanych rzeczy, i jest dobrze ustaniowiony w 艣wiadomo艣ci swojej w艂asnej 艣mierci. Polegaj膮 na pi臋ciu mocach szlachetnego ucznia: wierze, sumieniu, rozwadze, energii i m膮dro艣ci. Jednakowo偶 te pi臋膰 aspekt贸w manifestuj膮 si臋 u nich s艂abo: wiara, energia, 艣wiadomo艣膰, samadhi i m膮dro艣膰. Ze wzgl臋du na to, powolnie osi膮gaj膮 warunki potrzebne do zako艅czenia nieczysto艣ci w tym 偶yciu. To si臋 nazywa bolesn膮 praktyk膮 z powolnym wgl膮dem.

I jaka jest bolesna praktyka z szybkim wgl膮dem? To kiedy mnich medytuje obserwuj膮c brzydot臋 cia艂a, postrzega obrzydliwo艣膰 od偶ywiania, postrzega brak satysfakcji wzgl臋dem ca艂ego 艣wiata, obserwuje nietrwa艂o艣膰 i przemijalno艣膰 wszelkich uwarunkowanych rzeczy, i jest dobrze ustaniowiony w 艣wiadomo艣ci swojej w艂asnej 艣mierci. Polegaj膮 na pi臋ciu mocach szlachetnego ucznia: wierze, sumieniu, rozwadze, energii i m膮dro艣ci. Jednocze艣nie te pi臋膰 aspekt贸w manifestuj膮 si臋 u nich silnie: wiara, energia, 艣wiadomo艣膰, samadhi i m膮dro艣膰. Ze wzgl臋du na to, szybko osi膮gaj膮 warunki potrzebne do zako艅czenia nieczysto艣ci w tym 偶yciu. To si臋 nazywa bolesn膮 praktyk膮 z szybkim wgl膮dem.

I jaka jest przyjemna praktyka z powolnym wgl膮dem? To kiedy mnich, ca艂kowicie odci臋ty od 艣wiata zmys艂贸w, odci臋ty od nieumiej臋tnych stan贸w umys艂u, wchodzi i pozostaje w pierwszej d偶hanie, kt贸ra ma jako艣ci zachwytu i b艂ogo艣ci zrodzonych z odci臋cia (od 艣wiata zmys艂贸w), kieruj膮c umys艂 i zatrzymuj膮c go w miejscu. Kiedy proces kierowania i zatrzymywania umys艂u jest uspokojony, wchodz膮 i pozostaj膮 w drugiej d偶hanie, kt贸ra ma jako艣ci zachwytu i b艂ogo艣ci zrodzonych z imersji, z wewn臋trzn膮 klarowno艣ci膮 i pewno艣ci膮, ze zjednoczonym umys艂em bez potrzeby kierowania i utrzymywania go. Wraz z zanikni臋ciem zachwytu, wchodz膮 i pozostaj膮 w trzeciej d偶hanie, gdzie medytuj膮 zr贸wnowa偶eni, uwa偶ni, 艣wiadomi i bezpo艣rednio do艣wiadczaj膮 b艂ogo艣ci o kt贸rej szlachetni m贸wi膮: 鈥榸r贸wnowa偶ony i 艣wiadomy, medytuje w b艂ogo艣ci鈥. Odpuszczaj膮c przyjemno艣膰 i b贸l, zaka艅czaj膮c uprzednie szcz臋艣cie i smutek, wchodz膮 i pozostaj膮 w czwartej d偶hanie, poza przyjemno艣ci膮 i b贸lem, z czyst膮 r贸wnowag膮 umys艂u i 艣wiadomo艣ci膮. Polegaj膮 na pi臋ciu mocach szlachetnego ucznia: wierze, sumieniu, rozwadze, energii i m膮dro艣ci. Jednakowo偶 te pi臋膰 aspekt贸w manifestuj膮 si臋 u nich s艂abo: wiara, energia, 艣wiadomo艣膰, samadhi i m膮dro艣膰. Ze wzgl臋du na to, powolnie osi膮gaj膮 warunki potrzebne do zako艅czenia nieczysto艣ci w tym 偶yciu. To si臋 nazywa przyjemn膮 praktyk膮 z powolnym wgl膮dem.

I jaka jest przyjemna praktyka z szybkim wgl膮dem? To kiedy mnich, ca艂kowicie odci臋ty od 艣wiata zmys艂贸w, odci臋ty od nieumiej臋tnych stan贸w umys艂u, wchodzi i pozostaje w pierwszej d偶hanie, kt贸ra ma jako艣ci zachwytu i b艂ogo艣ci zrodzonych z odci臋cia (od 艣wiata zmys艂贸w), kieruj膮c umys艂 i zatrzymuj膮c go w miejscu. Kiedy proces kierowania i zatrzymywania umys艂u jest uspokojony, wchodz膮 i pozostaj膮 w drugiej d偶hanie, kt贸ra ma jako艣ci zachwytu i b艂ogo艣ci zrodzonych z imersji, z wewn臋trzn膮 klarowno艣ci膮 i pewno艣ci膮, ze zjednoczonym umys艂em bez potrzeby kierowania i utrzymywania go. Wraz z zanikni臋ciem zachwytu, wchodz膮 i pozostaj膮 w trzeciej d偶hanie, gdzie medytuj膮 zr贸wnowa偶eni, uwa偶ni, 艣wiadomi i bezpo艣rednio do艣wiadczaj膮 b艂ogo艣ci o kt贸rej szlachetni m贸wi膮: 鈥榸r贸wnowa偶ony i 艣wiadomy, medytuje w b艂ogo艣ci鈥. Odpuszczaj膮c przyjemno艣膰 i b贸l, zaka艅czaj膮c uprzednie szcz臋艣cie i smutek, wchodz膮 i pozostaj膮 w czwartej d偶hanie, poza przyjemno艣ci膮 i b贸lem, z czyst膮 r贸wnowag膮 umys艂u i 艣wiadomo艣ci膮. Polegaj膮 na pi臋ciu mocach szlachetnego ucznia: wierze, sumieniu, rozwadze, energii i m膮dro艣ci. Jednocze艣nie te pi臋膰 aspekt贸w manifestuj膮 si臋 u nich silnie: wiara, energia, 艣wiadomo艣膰, samadhi i m膮dro艣膰. Ze wzgl臋du na to, szybko osi膮gaj膮 warunki potrzebne do zako艅czenia nieczysto艣ci w tym 偶yciu. To si臋 nazywa przyjemn膮 praktyk膮 z szybkim wgl膮dem.

Oto cztery rodzaje praktyki.

AN4.166: https://suttacentral.net/an4.166/en/sujato

Mnisi, s膮 cztery rodzaje praktyki. Jakie cztery?

Bolesna praktyka z powolnym wgl膮dem,

Bolesna praktyka z szybkim wgl膮dem,

Przyjmena praktyka z powolnym wgl膮dem,

Przyjemna praktyka z szybkim wgl膮dem.

Spo艣r贸d tych bolesna praktyka z powolnym wgl膮dem jest gorsza z dw贸ch wzgl臋d贸w: poniewa偶 jest bolesna i poniewa偶 jest powolna. Ta praktyka jest ni偶sza w obydw贸ch aspektach.

Bolesna praktyka z szybkim wgl膮dem jest gorsza poniewa偶 jest bolesna.

Przyjemna praktyka z powolnym wgl膮dem jest gorsza poniewa偶 jest powolna.

Przyjemna praktyka z szybkim wgl膮dem jest lepsza z dw贸ch wzgl臋d贸w: poniewa偶 jest przyjemna i poniewa偶 jest szybka. Ta praktyka jest wy偶sza w obydw贸ch aspektach.

Oto cztery rodzaje praktyki.

AN4.167: https://suttacentral.net/an4.167/en/sujato

Jednego razu Czcigodny S膩riputta poszed艂 do Czcigodnego Mah膩moggall膩ny i przywitali si臋 wzajemnie. Kiedy pozdrowienia i uprzejma konwersacja si臋 zako艅czy艂y, S膩riputta usiad艂 po boku Mah膩moggall膩ny i rzek艂 do niego:

鈥濩zcigony Mah膩moggall膩no, s膮 cztery rodzaje praktyki. Jakie Cztery?

Bolesna praktyka z powolnym wgl膮dem,

Bolesna praktyka z szybkim wgl膮dem,

Przyjmena praktyka z powolnym wgl膮dem,

Przyjemna praktyka z szybkim wgl膮dem.

Takie s膮 cztery rodzaje praktyki. Kt贸r膮 z tych czterech dr贸g praktyki kroczy艂e艣 by uwolni膰 sw贸j umys艂 z nieczysto艣ci poprzez niechwytanie?鈥

鈥濩zcigodny S膩riputto… Kroczy艂em drog膮 bolesnej praktyki z szybkim wgl膮dem by uwolni膰 sw贸j umys艂 z nieczysto艣ci poprzez niechwytanie.鈥

AN4.168: https://suttacentral.net/an4.168/en/sujato

Jednego razu Czcigodny Mah膩moggall膩na poszed艂 do Czcigodnego S膩riputty i przywitali si臋 wzajemnie. Kiedy pozdrowienia i uprzejma konwersacja si臋 zako艅czy艂y, Mah膩moggall膩na usiad艂 po boku S膩riputty i rzek艂 do niego:

Czcigony S膩riputto, s膮 cztery rodzaje praktyki. Jakie Cztery?

Bolesna praktyka z powolnym wgl膮dem,

Bolesna praktyka z szybkim wgl膮dem,

Przyjmena praktyka z powolnym wgl膮dem,

Przyjemna praktyka z szybkim wgl膮dem.

Takie s膮 cztery rodzaje praktyki. Kt贸r膮 z tych czterech dr贸g praktyki kroczy艂e艣 by uwolni膰 sw贸j umys艂 z nieczysto艣ci poprzez niechwytanie?

鈥濩zcigodny Mah膩moggall膩no… Kroczy艂em drog膮 przyjemnej praktyki z szybkim wgl膮dem by uwolni膰 sw贸j umys艂 z nieczysto艣ci poprzez niechwytanie.鈥