
Jednego razu Budda pozostawał w Verañja przy korzeniu drzewa neem poświęconemu Naleru.
Wtedy Pahārāda, Lord Asurów poszedł do Buddy, ukłonił się mu i stanął po jego boku. Następnie Budda rzekł do niego: „Cóż, Pahārādo, czy asury kochają ocean?”
„Tak, zaprawdę kochają, Panie”.
„Widząc jakie niesamowite i wspaniałe rzeczy asury kochają ocean?”
„Panie, widząc osiem niesamowitych i wspaniałych rzeczy asury kochają ocean. Jakie osiem?”
„Ocean stopniowo się wznosi i opada, bez żadnych gwałtownych upadków. To jest pierwsza rzecz którą asury kochają w oceanie.
Co więcej, ocean jest jednolity i spójny i nie przekracza swoich granic. To jest druga rzecz którą asury kochają w oceanie.
Co więcej, ocean nie gości zwłok, ale szybko prowadzi je do brzegu i pozostawia je na plaży. To jest trzecia rzecz jaką asury kochają w oceanie.
Co więcej, Kiedy wszystkie wielkie rzeki docierają do oceanu, to jest Ganges, Yamuna, Aciravati, Sarabhu i Mahi, tracą swoje imiona, klany i są po prostu „oceanem”. To jest czwarta rzecz jaką asury kochają w oceanie.
Co więcej, chociaż wszystkie strumienie świata docierają do oceanu, i wszelki deszcz który pada z niebios trafia do niego, on nigdy się ani nie opróżnia, ani nie przepełnia. To jest piąta rzecz jaką asury kochają w oceanie.
Co więcej, ocean ma tylko jeden smak: smak soli. To jest szósta rzecz którą asury kochają w oceanie.
Co więcej, ocean jest pełen różnego rodzaju skarbów, takich jak perły i klejnoty: beryl, kwarc, koralowiec, srebro, złoto, rubin i szmaragd. To jest siódma rzecz jaką asury kochają w oceanie.
Co więcej, wiele ogromnych istot mieszka w oceanie, takie jak lewiatany, asury, smoki czy wróżki. Ocean pełen jest form życia które mają sto mil długości, nawet dwieście mil, trzysta, czterysta czy pięćset mil długości. To jest ósma rzecz jaką asury kochają w oceanie.
Widząc te osiem niesamowitych i wspaniałych rzeczy asury kochają ocean.”
„Cóż Panie, czy mnisi kochają tę dhammę i vinayę?”
„Zaprawdę tak, kochają ją, Pahārādo”.
„Ale widząc ile niesamowitych i wspaniałych rzeczy mnisi kochają dhammę i winaję?
„Paharado, widząc osiem niesamowitych i wspaniałych rzeczy, mnisi kochają dhammę i winaję. Jakich osiem?
Ocean stopniowo się wznosi i opada, bez żadnych gwałtownych ruchów. W ten sam sposób w tej dhammie i winaji realizacja przebudzenia przychodzi ze stopniowej praktyki i rozwoju, bez gwałtowności. To jest pierwsza rzecz którą mnisi kochają w dhammie i winaji.
Ocean jest jednolity i spójny i nie przekracza swoich granic. W ten sam sposób, kiedy ustanawiam zasadę winaji, moi uczniowie nie złamali by jej nawet kosztem własnego życia. To jest druga rzecz którą mnisi kochają w dhammie i winaji.
Ocean nie gości zwłok, ale szybko prowadzi je do brzegu i pozostawia je na plaży. W ten sam sposób, Sangha nie gości osób które są niemoralne, ze złymi cechami charakteru, nieczyste, z podejrzanym zachowaniem, podstępne, które nie są prawdziwymi ascetami czy duchowymi uczniami. I choć nazywają siebie takimi, wewnątrz są przegnili, skorumpowani i nieczyści. Sangha szybko gromadzi się i oddala takie osoby. Nawet jeżeli taka osoba siedzi w środku Sanghi, jest daleka Sandze oraz Sangha daleka jest im. To jest trzecia rzecz jaką mnisi kochają w dhammie i winaji.
Kiedy wszystkie wielkie rzeki docierają do oceanu, to jest Ganges, Yamuna, Aciravati, Sarabhu i Mahi, tracą swoje imiona, klany i są po prostu „oceanem”. W ten sam sposób, kiedy mnisi idą ze świeciego życia na przód do bezdomności, nie ważne z jakiej wcześniej byli kasty: szlachty, kapłanów, kupców czy robotników, tracą swoje stare imiona, klany i są po prostu nazywani „Uczniami Buddy”. To jest czwarta rzecz którą mnisi kochają w dhammie i winaji.
Chociaż wszystkie strumienie świata docierają do oceanu, i wszelki deszcz który pada z niebios trafia do niego, on nigdy się ani nie opróżnia, ani nie przepełnia. W ten sam sposób, choć kilku mnichów staje się w pełni wygaszonych poprzez realizację Nibbany bez żadnej pozostałości, element Nibbany nigdy się nie opróżnia ani nie przepełnia. To jest piąta rzecz jaką mnisi kochają w dhammie i winaji.
Ocean ma tylko jeden smak: smak soli. W ten sam sposób ta dhamma i winaja ma tylko jeden smak: smak wolności. To jest szósta rzecz którą mnisi kochają w tej dhammie i winaji.
Ocean jest pełen różnego rodzaju skarbów, takich jak perły i klejnoty: beryl, kwarc, koralowiec, srebro, złoto, rubin i szmaragd. W ten sam sposób, ta dhamma i winaja jest pełna różnego rodzaju skarbów, takie jak cztery medytacje kontemplatywne, cztery właściwe wysiłki, cztery podstawy parapsychicznych mocy, pięć cnót duchowych, siedem aspektów przebudzenia czy ośmioraka szlachetna ścieżka. To jest siódma rzecz którą mnisi kochają w dhammie i winaji.
Wiele ogromnych istot mieszka w oceanie, takie jak lewiatany, asury, smoki czy wróżki. Ocean pełen jest form życia które mają sto mil długości, nawet dwieście mil, trzysta, czterysta czy pięćset mil długości. W ten sam sposób, wielkie istoty żyją w tej dhammie i winaji, takie jak wchodzący w strumień jak i ci którzy praktykują by zrealizować owoc wejścia w strumień. Raz powracający jak i ci którzy praktkyują by zrealizować owoc bycia raz powracającym. Nie powracający jak i ci którzy praktykują by zrealizować owoc bycia nie powracającym. Doskonali (arhaci), jak i ci którzy praktykują by zrealizować doskonałość (stan arhata). To jest ósma rzecz którą mnisi kochają w dhammie i winaji.
Pahārādo, widząc te osiem niesamowitych i wspaniałych rzeczy, mnisi kochają tę dhammę i winaję.”
AN8.19: Pahārādasutta: https://suttacentral.net/an8.19/en/sujato