
Zapraszam Was na kolejne warsztaty Dhammiczno-medytacyjne online, które odbędą się na Zoomie w niedzielę 6tego sierpnia.
Tym razem tematem przewodnim będą słynne w buddyzmie „pragnienia”.
Jest to temat bardzo istotny, ponieważ jest wokół niego bardzo dużo konfuzji i błędnych, szkodliwych interpretacji.
Często spotykam się z pytaniami: czy to że pragnę medytować jest złe? Czy że pragnę oświecenia jest złe? Przecież Budda mówił, że wszystkie pragnienia (tanha) są przyczyną cierpienia!
W skrócie: to nie tak! Po pierwsze, kluczowa nauka Buddy jest o tym, by kultywować dobre/zdrowe (kusala) a unikać złych/niezdrowych (akusala) stanów umysłu i działań (kamma). W tym sensie, pragnienie kultywacji dobrych stanów umysłu czy działań, takich jak medytacja, są jak najbardziej właściwe. Ba! Pragnienie medytacji jest czymś dobrym.
Ja rozróżniam to na dobre motywacje, i niezdrowe pragnienia. W buddyzmie mamy nawet słowo „chanda” (pragnienie, motywacja), które jest jednym z czterech fundamentów duchowych mocy (iddhipada). Znaczy to, że motywacja by się Przebudzić jest czymś dobrym i pożądanym na ścieżce. Ba! Im potężniejsze to pragnienie/ta motywacja, tym lepiej!
Jednakowoż nawet takie szlachetne motywacje, mogą przejść w niezdrowe pragnienie (tanha). Na przykład bardzo pragnąc podczas medytacji błogości już teraz, jest to akusala tanha (niezdrowe pragnienie). Spokojnie jednak medytując, aspirując do pogłębiania praktyki, niezależnie co się dzieje tu i teraz, jest zdrową motywacją (kusala chanda). Będziemy to dużo dokładniej analizować na warsztatach.
Dodatkowym ważnym poruszanym zagadnieniem będzie kwestia tego, czy są pragnienia, które są zawsze dobre i takie, które są zawsze złe? Czy może są to bardziej odcienie szarości bazujące na kontekście? Poruszane będą takie rzeczy jak pragnienia dystrakcji, pragnienia ucieczki od cierpienia, pragnienia seksualne, różne nałogi itd. jak to jest z tymi wszystkimi pragnieniami, jak sobie z nimi radzić? Na ile się z nimi godzić i je akceptować, a na ile bezlitośnie się ich pozbywać?
Postaram się też dokładnie przyjrzeć temu, czym dokładnie jest: pragnienie, motywacja, chciwość, zachłanność i pożądanie, różne odcienie tego, co w buddyzmie możemy kojarzyć ze słowami „tanha”, „chanda”, „lobha”.
Na te wszystkie trudne i złożone pytania, oraz wiele innych dotyczących tematu dobrych i złych pragnień będę starał się odpowiedź w mowie Dhammy, oraz podczas sesji pytań i odpowiedzi. Podczas medytacji też postaram się poprowadzić takie, w których kultywujemy pozytywne pragnienia w mądry sposób, oraz taką, w której obserwujemy, jak umyśle pojawiające się krzywdzące pragnienia. Oczywiście pojawią się też wskazówki, co z takowymi czynić w zależności od sytuacji.
Chciałbym się temu wszystkiemu naprawdę dokładnie przyjrzeć, by rozwiać Wasze wątpliwości odnośnie tego ważnego tematu.
W związku z powyższym zapraszam Was serdecznie na kolejne warsztaty online, które odbędą się tym razem 6 sierpnia o godzinie 10.30.
Trzeba się zapisać na maila i wtedy wyślę linka do spotkania na Zoomie. Warsztaty potrwają pewnie do około 15.00. W planie: medytacja, sesja pytań i odpowiedzi, mowa Dhammy, jeszcze jedna sesja pytań i odpowiedzi, medytacja, sesja pytań i odpowiedzi.
Spotkanie jak zwykle odbywa się za wolne datki.
Zapisy: napiszcie maila na Piotr.medytacja@gmail.com, że chcecie się zapisać.
Wtedy wyślę Wam linka do spotkania na Zoomie w niedzielę 6 sierpnia o godzinie 10.30. Zapisanym dzień wcześniej wyślę przypominajkę. Byłoby mi miło, jakbyście się zapisali wcześniej niż ostatniego dnia przed warsztatami, czy w dzień warsztatów (jak się już nieraz zdarzało).
Jest to idealna okazja żeby się trochę poznać, zadać jakieś pytanie (nawet niezwiązane z tematem przewodnim) etc.
Ktoś mógłby się zapytać: po co przychodzić na warsztaty online, skoro nagrania prędzej czy później i tak trafiają na YouTube? Są cztery główne powody:
^ Pierwszy jest taki, że jest to dobra okazja to wyrażenia wdzięczności względem tego co robię. Podzielenie się jakimś datkiem za warsztaty. : )
^ Drugi powód jest taki, że chodząc na warsztaty mamy bardziej bezpośredni kontakt. Daje to dobre podwaliny, by kiedyś być zaproszonym na przyszłe refugium dhammiczno-medytacyjne, gdyż nie zapraszam na nie osób, których nie znam.
^ Po trzecie rzeczy silniej oddziałują, kiedy przekaz Dhammy i medytacja dzieją się w tym samym czasie. Można też zadawać pytania. Na warsztatach zawsze odpowiadam na wszystkie pytania, czego nie robię w komentarzach na YouTubie.
^ Po czwarte, materiały na YouTube wrzucam w określonych interwałach, więc wizyta na warsztatach to więcej treści i prosto z serca z tej chwili.
Zapraszam na warsztaty!
Z Mettą!